Nogle vælgere kan få lov at stemme hjemmefra, når der den 16. november 2021 er valg til landets kommuner og regioner. Det drejer sig om dem, der ikke kan tage hen til et afstemningssted på valgdagen, fordi de er syge eller mangler førlighed.
Hvis du ønsker at brevstemme fra dit hjem, skal du søge om det hos din kommune.
For at søge skal du have et særligt ansøgningsskema, som du kan få ved at kontakte kommunen eller finde på Indenrigs- og Boligministeriets hjemmeside.
Har du en hjemmehjælper, en hjemmesygeplejerske eller en anden praktisk hjælper, som kommer i dit hjem, kan du også få ansøgningsskemaet af dem. De kan hjælpe med at udfylde og indsende skemaet, hvis du har behov for det.
Du kan også ringe til kommunen og ansøge om at brevstemme hjemme.
Kommunen skal have modtaget din ansøgning senest torsdag den 4. november 2021 kl. 18. Kommunen må dog godt sætte en senere frist. Du kan få oplyst fristen hos kommunen.
Fakta: Sådan brevstemmer du hjemmefra
Hvis du får godkendt din ansøgning om at brevstemme hjemme, vil din kommune kontakte dig pr. brev eller telefon med oplysning om, på hvilken dato og i hvilket tidsrum afstemningen skal foregå i dit hjem.
Den dag, du skal afgive din brevstemme, kommer to stemmemodtagere hjem til dig med brev-stemmematerialet. Når du har sat dit kryds, tager stemmemodtagerne din brevstemme med tilbage til kommunen og sørger for, at din stemmeseddel bliver lagt i stemmekassen på valgdagen ligesom de almindelige stemmesedler.
|
Yderligere oplysninger
Presserådgiver Michael Højgaard Bang, mihb@im.dk, 72 28 24 16
Valgkonsulent Christine Boeskov, valg@im.dk, tlf. 25 16 12 06